Öğretmenlik, severek yaptığımız güzel bir meslek, engelli arkadaşlarımız da gerekli eğitimleri aldıktan sonra öğretmenlik mesleğini seçiyor.

Ancak engellilerin öğretmenlik yapmasında geçmişten günümüze bazı ön yargılar meydana gelmiştir. Arkadaşlarımız da yaşanan sıkıntıları mücadeleyle çözmeye çalışmış, olumsuz durumları olumluya çevirmek için yoğun çaba harcamışlardır.

Geçmiş yıllar incelendiğinde, 1961 Anayasası’na göre kel olanların ve görmeyenlerin öğretmenlik yapması öğrencilerin pisikolojisini bozar düşüncesiyle ülkemizde yasaktı. 1982 Anayasası’na göre at üzerinde seyahat edemeyecek engele sahip kişilerin öğretmenlik yapmasına kısıtlama getirilmişti. Ancak duyarlı devlet görevlilerimizin uğraşları, güçlü engelli dostu sendika ve Sivil Toplum kuruluşlarının çalışmalarıyla artık engelliler öğretmen olabiliyor. SAYIN CUMHURBAŞKANIMIZ’ın engelli öğretmen atamasıyla ilgili yaşanan bir süreçte, “görme Engellilerden öğretmen olur, hem de bal gibi olur” sözü bizi cesaretlendirdi, kurulan güzel cümle yaşanabilecek zorlu süreçlerde hak temelli mücadelemizde bizlere büyük destek oldu.

Ama son yıllarda Bakanlık kararıyla atanan engelli öğretmenlerden öğretmenlik yapabilir raporu isteniyor. Amacı ise engelli öğretmenimizin yapacağa mesleğe mâni zihinsel bir problemi olmamasına yönelik bir belge talebidir. Ancak bazı engelli ve görme engelli arkadaşlarımız rapor almakta zorlanıyor, “Sen görme engellisin, nasıl öğretmenlik yapabileceksin?” sorusuyla ister istemez karşı karşıya kalıyor. İl Millî Eğitim müdürlüklerimiz ve Sağlık müdürlüklerimizin, birlikte kurduğu olumlu iletişimlerle bu sorun aşılmaya çalışılıyor. SİVAS sendika engelliler komisyon başkanı olarak önerimiz engelli öğretmenlerden öğretmenlik yapabilir raporu istenmesinin kaldırılması, bakanlık birimlerinde veya İl Millî Eğitim Müdürlüklerimizce engelli öğretmenlerimize yönelik değerlendirme komisyonunun kurulması ve karşılaşılabilecek rapor sorunlarının bu yolla aşılmasının mümkün olabileceği düşüncesindeyim.

Bir görme engelli olarak öğretmenlik bizler için çok kolay bir hâle geldi. Görme engelli nasıl öğretmen olabilir? sorularına burada kısa kısa cevaplar vermeye çalışacağım.

Teknoloji her alanda yaygınlaştı, bizler içinde birçok kolaylıklar sunuyor, birçok formatta yazılı dökümanı tarayıp okuyabiliyor, Millî Eğitim Bakanlığının bütün elektronik sistemlerini erişilebilirliğinin sağlandığı takdirde kullanabiliyoruz, eba, e-yaygın, e-okul gibi sitelerin rahatlıkla kullanımı kolay hâle geldi. "Fatih Projeside bizler için erişilebilir durumdadır. Bakanlığımız tarafından da mesleğimizi kolaylaştırıcı çalışmalar yapılıyor, biz de bu yapılanlardan istifade ediyor, öğrencilerimize faydalı olmak için elimizden geleni yapıyoruz.

Diğer bir soru; görme engelli öğretmen sınıfa nasıl hâkim olur? Kendini geliştirmiş bir görme engelli arkadaşımızın hisleri de kuvvetli olur, sizin gördüklerinizi biz sezgilerimizle fark ederiz. Ayrıca öğrencilerimizle kurduğumuz diyaloglar daha kuvvetli olabiliyor. Engelli olmayan öğrencilerimiz kısa süre bir şaşkınlıktan sonra nasıl öğretmenlik yaptığımıza dair

sorgulamalar içine giriyor. Engelli öğretmenimiz öğrencileriyle iyi bir iletişim kurduysa öğrencilerin gözdesi hâline geliyor ve güzel işlere imza atıyor. Birçok ilimizde engelli öğretmenimiz takdire layık işler yapmış, Bakanlığımız tarafından ödüller almıştır. Engelli öğretmenlerimizin engelli olmayan öğrencilerimizle olan kaynaşması sağlanabilirse öğrencilerimizin de engellilere bakış açısı olumlu olur ve geleceğe daha pozitif bakan nesillerin yetişmesine ortam hazırlarız diye düşünüyorum. son olarak nasıl ki engelli olmayan arkadaşlarımız içinde görevlerini hakkıyla icra edemeyenler olduğu gibi engelli arkadaşlarımız arasında da görevlerini hakkıyla icra edemeyenler olabilir. tümden bir ön yargı içerisine girip, tüm engelli arkadaşlarımızı aynı kefeye koymanın yanlış olduğunu düşünmekteyim.