Antik Mezopotamya’dan günümüze kadar binlerce yıldır sofralarda yer alan turşu sebze ve meyvelerin laktik asit fermantasyonuyla oluşur. ‘Turşu kurmak’ olarak bilinen bu işlem sebze ve meyvelerin salamura suyunda bir süre bekletilmesi işlemidir.

Ev yapımı ve katkısız turşular zengin içeriğiyle birlikte sağlık için oldukça faydalıdır. Ancak içerisinde bulunan bol sodyum nedeniyle kontrollü tüketilmelidir.

İçerisindeki lif yoğunluğu sayesinde bağırsak dostudur. Bağışıklık sisteminin güçlenmesine katkı sağlar.

Turşunun tarihine baktığımda sebze ve meyvelerin bozulmadan daha uzun süre saklanabilmesi için tuz ve sirkeli su da bekletilmesiyle geliştirildi.

Turşunun faydaları nelerdir?

Evde kaya tuzu ve sirkeyle yapılan katkısız hazırlanan turşular sağlığa oldukça faydalıdır. Ancak turşuyu cam kavanozda yapmak sağlık açısından daha faydalıdır. 

·       Soğuk algınlığına karşı koruyucudur. Turşu hazırlarken kullanılan sebze ve meyveler zengin vitamin mineral ve antioksidan içerir.  Özellikle pancar turşusu tüketimi antioksidan zenginliği açısından soğuk algınlığına karşı koruyucudur. Lahana turşusu da içeriğinde ki bileşenler sayesinde hastalıklara karşı korur.

·       Bağışıklık sistemin güçlendiremeye yardımcı olur. Yoğun stres başta olmak üzere çeşitli hastalıklar sebebiyle bağışıklık sistemimiz zayıflayabilir. Özellikle pancar turşusu oldukça faydalıdır.

·       Kan şekerin dengelenmesine yardımcı olur. İçerisinde yüksek lif bulunur. Bu sayede de yemeklerle birlikte tüketildiğinde yiyecekler daha uzun süre mide de kalır.  İnsülin salınımında dengeleyici etki gösterir. Yemek sonrasında yiyeceklerin türüne bağlı olarak hızla yükselebilen kan şekerini dengeleyerek kontrollü bir seviyede olmasına yardımcıdır.

  • Kalp damar sistemi için yararlıdır: Sağlıklı bireylerde turşu tüketiminin kalp damar hastalıklarına karşı koruyucu etkileri bulunur. Zengin vitamin ve mineral içeriğine sahip farklı türleri tüketilerek koruyucu etkisi arttırılabilir.
  • Kas kramplarının azaltılmasında etkilidir: Özellikle aktif spor yaptıktan sonra oluşan kas kramplarının azaltılmasında etkilidir. Spor sonrası turşu ya da turşu suyu tüketildiğinde kas odaklı kramplarda azalma görülür. 
  • Kabızlığa iyi gelir. Turşunun içerdiği bolca lif ve fermente madde sayesinde kabızlık sorununuzun giderilmesine yardımcı olur.
  • Doğal ağrı kesicidir. Yorgun geçen günlerinizin ardından yarım porsiyon turşu tüketmek ağrı kesici almanızı önler.
  • Mide bulantılarınızı önler ve midenizde oluşan rahatsız edici hissi ortadan kaldırbilirsiniz.
  • Hücrelerinizin yenilenmesini ve canlanmasını destekler.

 

Turşu suyunun faydaları

Turşu suyu düzenli kullanımda etkisini gösterir.   Günlük egzersiz rutinlerinde terleme oluşabilir. Bu durumda vücutta çeşitli mineral kayıplarına neden olur. Turşu suyu tüketimi mineralleri hızlı bir şekilde yerine koymaya yardımcı olur. Spor sırasında oluşabilen kas kramplarını azaltıcı etkileri olduğu da bilinir. 

Turşunun zararları ve yan etkileri

Turşunun faydaları olduğu kadar zararı ve yan etkisi de vardır. Özellikle aşırıya kaçan tüketimler sonucunda zararlı yiyecekler grubuna girebilir. Uzmanlar göre haftada 3 defa turşu tüketmek daha sağlıklıdır. Fazla turşu tüketim sonucunda fazla ödem sorunu yaşayabilirsiniz.

·       Mide hastalıkları yaşıyorsanız hastalığınızın seviyesini yükseltebilir.

·       İçerisinde ki fazla tuzdan ötürü tansiyon değerleriniz tehlikeli sınırlara ulaşabilir.

·       Fazla sodyum nedeniyle böbrekler zarar görebilir.

Evde turşu yaparken dikkat edilmesi gerekenler

Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın Bak Anıtkabir'de: "Gençlerimizle Manevi Huzurundayız" Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın Bak Anıtkabir'de: "Gençlerimizle Manevi Huzurundayız"

·       Turşunun içerisinde bulunan sebze ve meyveleri koruması adında kaya tuzu kullanılmalıdır.

·       Turşuyu hazırlayacağınız kavanozun yeni ve güvenli kapaklı olması tavsiye edilir.

·       Bir turşu ortalama 20 gün kadar bekletilmelidir.

·       Mayalama sürecinde gerekli olan nohut taneleri sayesinde turşunuz daha iyi bir sonuç verecektir.