Otoyollarda hız sınırı uygulamaları ve radar kontrolleriyle ilgili vatandaşlardan gelen tepkilerin artmasının ardından, İçişleri ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlıkları hız uyarı levhalarının gözden geçirilmesi için ortak bir inceleme komisyonu kurdu. CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Ulaş Karasu, radar uygulamalarının vatandaşı mağdur ettiğini belirterek, uygulamanın gelir kapısına dönüştüğünü savundu.
Kurban Bayramı öncesi ve sonrasında radar cezalarındaki artış kamuoyunda tartışma yaratırken, konu Türkiye Büyük Millet Meclisi gündemine taşındı. CHP’li Ulaş Karasu, özellikle otoyol ve ana arterlerde peş peşe yerleştirilen radar sistemlerinin, caydırıcılıktan ziyade mali yük oluşturduğunu belirterek, "Devlet vatandaşına tuzak kurmaz, fırsatçılık yapmaz" dedi.
“Radarlar yerleştirilmeden önce komisyon kurulmalıydı”
İçişleri ve Ulaştırma Bakanlıklarının hız levhalarıyla ilgili inceleme komisyonu kurma kararını değerlendiren Karasu, “Eğer bir değerlendirme yapılacaksa, bu radarlar yerleştirilmeden önce yapılmalıydı. Vatandaşın tepkisi artınca komisyon kurmak geç kalınmış bir adımdır” ifadelerini kullandı.
“Cezalar, trafik güvenliğinden çok gelir kapısı haline geldi”
30 Mayıs-11 Haziran tarihleri arasında 1.485 mobil radar ile hız denetimlerinin gece-gündüz yapıldığını hatırlatan Karasu, bu süre içinde günde ortalama 15 bin 153 araca hız ihlali nedeniyle ceza uygulandığını aktardı. “Verilen cezaların trafik güvenliğini artırmak yerine, vatandaştan gelir elde etme aracı olarak kullanıldığı yönündeki algı güçlenmektedir” diyen Karasu, cezaların devletin gelir kalemi haline geldiğini savundu.
“Çifte standart kabul edilemez”
Karasu, vatandaşların hız limitini az bir farkla aşması durumunda cezalandırılırken, resmi araçların ve protokol taşıtlarının kuralları ihlal etmesine göz yumulduğunu belirterek, “Vatandaş 50 kilometreyi geçtiği için ceza yerken, lüks makam araçları trafikte öncelik tanınarak kuralları alt üst ediyor. Bu çifte standart kabul edilemez” değerlendirmesinde bulundu.
“Radarlarla trafik yönetimi değil, tahsilat yapılmak isteniyor”
Karasu, otoyollarda hız sınırlarının sıkça değiştirildiğini, radarların arka arkaya yerleştirildiğini ve uyarı levhalarının yetersizliğinin vatandaşları mağdur ettiğini belirterek, “Trafik yönetimi önlemle ve eğitimle yapılır, tuzakla değil. Radarlarla trafik güvenliğinden çok, tahsilat amaçlanıyor görüntüsü oluşuyor” ifadelerini kullandı.
Soru önergesiyle TBMM gündeminde
CHP’li Ulaş Karasu, İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya’ya verdiği soru önergesinde şu sorulara yanıt istedi:
Radar sistemlerinin yerleştirilmeden önce gerekli etki analizleri yapılmış mıdır?
Hız sınırı levhaları mevzuata uygun olarak yerleştirilmiş midir?
Radar uygulamaları sonucunda elde edilen cezaların toplam tutarı nedir ve bu gelirler hangi amaçla kullanılmaktadır?
Radar kontrollerinin caydırıcılığı artırmak mı, yoksa ek gelir sağlamak mı amaçlanmaktadır?